Je bent hier:--Apps en games kopen zonder bankrekening? Het kan met ALAX!

Apps en games kopen zonder bankrekening? Het kan met ALAX!

Hoe koop je mobiele games zonder bankrekening of credit card? ALAX en Gionee maken het mogelijk  voor meer dan 40 miljoen gebruikers in 50 landen.

Mobiele spelontwikkelaars worden geconfronteerd met meerdere uitdagingen in de opkomende markten, zoals (voormalige) derde wereldlanden. Bedenk je maar eens dat een groot aantal van deze mensen geen toegang heeft tot een banksysteem en vaak ook niet in het bezit is van een creditcard. Want terwijl de behoefte tot het spelen van mobiele games binnen deze groep consumenten aanzienlijk toeneemt, vormt het ontbreken van een bankrekening een belemmering voor toegang tot betaalde games. Want hoe ga je iets kopen wanneer je geen bankrekening hebt om het aankoopbedrag vanaf te schrijven?

Nu zijn er wel ‘schimmige ‘partijen die  als tussenpersoon een betaling kunnen faciliteren. Bijvoorbeeld met behulp van een duurbetaalde SMS service. In de praktijk wordt echter vaak een aanzienlijke verwerkingsvergoeding in rekening gebracht. Deze kan oplopen tot wel 70% van de prijs van het spel. Op deze manier krijgt de ontwikkelaar een lage prijs. Om de game dan nog winstgevend te verkopen moet de ontwikkelaar vervolgens de prijs verhogen en dus moet de eindgebruiker uiteindelijk weer een hogere prijs betalen voor de game. Oh ja, het kan ook nog eens  langer duren dan 6 maanden voor de betaling ontvangen is. Dat is niet handig en dat kan anders dachten ALAX en Gionee.

ALAX en Gionee?
ALAX  is een platform voor de distributie van mobiele games. Via dit platform hebben ontwikkelaars inmiddels al toegang tot meer dan honderd miljoen gebruikers wereldwijd. Combineer dit platform met één van de grootste smartphonefabrikanten in China en India, Gionee en er ontstaat de mogelijkheid om middels blockchain technologie betaalde games beschikbaar te stellen aan tientallen miljoenen consumenten zonder bankrekening in Azië – inclusief in Zuidoost-Azië, India en China.

Hoe dan?
ALAX wordt vooraf geïnstalleerd op de nieuwe smartphones van Gionee. Oudere modellen zullen door middel van updates naar het ALAX-platform verhuizen. En het aantal mobiele telefoons uitgeleverd door Gionee is niet kinderachtig. Het bedrijf heeft in 2016 meer dan 40 miljoen smartphones wereldwijd geleverd en de telefoons van het bedrijf zijn nu één van de meest populaire merken in India. De aangekondige partnership betekent een enorm aantal (potentiele) toekomstige gebruikers voor ALAX, dat al een netwerk heeft van meer dan 100 miljoen (eind)gebruikers.

Afbeeldingsresultaat voor Matej Michalko

Matej Michalko | ALAX

Matej Michalko, mede-oprichter en CEO van ALAX: “ALAX is opgericht met als doel om mobiele gameontwikkelaars te helpen games aan eindgebruikers te leveren. Het huidige distributieproces is achterhaald en inefficiënt. Er zijn (te) hoge transactiekosten, lange transactie-afhandelingstijden en volledige ontoegankelijkheid voor gebruikers zonder toegang tot een bankrekening. We lossen deze beperkingen op door gebruik te maken van de blockchain. In Gionee hebben we een ideale partner gevonden om het leveren van games aan eindgebruikers naar een nieuwe level te brengen. “

Het potentieel van miljoenen consumenten zonder bankrekening
Volgens Newzoo besloeg de wereldwijde mobile-gaming markt in 2017 maar liefst $46,1 miljard. Een immens bedrag en een groei van 19% ten opzichte van 2016. De groei in Azië was verreweg het grootste en dit is ook de regio waar ALAX veel potentieel ziet. Aan het aantal mobiele telefoons zal dit trouwens niet liggen, want het aantal smartphones is inmiddels relatief hoog. Wel zijn juist in deze regio nog veel consumenten zonder bankrekening. De Global Finance Index 2014 van de Wereldbank heeft berekend dat er wereldwijd 2 miljard volwassenen zijn die geen bankrekening hebben. En het is deze groep consumenten waar ALAX zich op richt. Samen met andere telefoonproducenten en gamingpartnerships in de pijplijn heeft ALAX als doel om mobiele games toegankelijk te maken voor deze miljoenen consumenten zonder bankpas of creditcard.

Via het ALAX-platform kunnen klanten ALAX-tokens contant kopen. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van het reeds bestaande Dragonfly-netwerk. ALAX-tokens worden vervolgens in de apps gebruikt om games en apps rechtstreeks van de ontwikkelaar te kopen. Dit versnelt niet alleen de transactie en verlaagt de prijs van inhoud, maar biedt ook de mogelijkheid om games en apps te kopen voor al die klanten zonder toegang banken.

Inkomsten rechtstreeks naar de ontwikkelaars
Zoals we hierboven al schreven worden apps nu vaak gekocht met behulp van PayPal, creditcards of met behulp van een betaalde sms.  DECENT schat dat gameontwikkelaars daarom momenteel maximaal 70% van de winst van een app ontvangen en dat het 3 tot 6 maanden kan duren voordat alle betalingen zijn verwerkt. Er blijft dus nogal wat aan de strijkstok hangen.
ALAX-tokenbetalingen worden daarentegen rechtstreeks aan de ontwikkelaar gedaan en kunnen op elk moment worden ingewisseld voor een FIAT-valuta (USD, EUR, THB, PH, enz.).

Het definitieve ALAX-product bevindt zich momenteel in de laatste testfase. Verwacht wordt dat een eerste productversie in de komende weken zal worden uitgebracht en het platform beschikbaar zal zijn op zowel nieuwe als bestaande Gionee-apparaten onmiddellijk nadat het Token Generation Event (TGE) afgerond is. Deze staat gepland om te starten op 17 april. Wil je meedoen met dit Token Generation Event of meer weten? Dat doe je eenvoudig door hier te  klikken!

Door |2018-04-24T09:57:19+00:0023 maart 2018|Categorieën: Nieuws|Tags: , , | Reacties

Comments on Apps en games kopen zonder bankrekening? Het kan met ALAX!